Druga część 85 form

Niedawno, w poprzedni weekend tuż przed świetami miałem warsztat w Bratysławie. Głownym tematem pracy była analiza podstawowej struktury i wariantów struktury środkowej, drugiej części klasycznej formy stylu Yang, 85 form, formy Człowieka.

Pracowaliśmy dużo nad powiązaniami i wykorzystaniem koncepcji 13 podstawowych form w strukturze tej formy. Jednocześnie nad prawidłową koordynacją ruchu z centrum i timingiem formy. Podstawowymi aplikacjami i korektą detali na które trzeba zwrócić uwagę i których  zachowanie jest ważne w realizacji ruchu formy. Jak zawsze starałem się też pokazać, że celem praktyki Tai Chi nie jest uczenie się form. Chociaż paradoksalnie trzeba ich się porządnie nauczyć. O wiele ważniejsze są umiejętności pracy z formą i zawartych w niej technikach na różnych poziomach zaawansowania. Oraz uważna praca nad zastosowaniami.

Super praca, super bardzo zaangażowana grupa i dobre rezultaty naszej wspólnej pracy.

Tydzień przed warsztatem zrobiliśmy z Zofią w naszym studio w Londynie film ilustrujący drugą część formy 85 form. Z akcentem pracy na rozwijanie zakorzenienia, prawidłowej koordynacji ruchu z centrum i powiązaniu ruchu wszystkich stawów z ruchem z centrum. Oraz pokazaniem podstawowych sposobów emisji siły w poszczegółnych krokach formy.

Film ma co prawda służyć pomocą w pracy z formą uczestnikom naszych zajęć i był pomyślany jako pewnego rodzaju ilustracja tematów poruszanych na warsztacie ale udostępniliśmy go na naszym kanale, na YouTube.

 

A jutro o 5:00 rano w drogę na kolejne warsztaty. Lecę do Hanoweru poprowadzić warsztaty na 17 Międzynarodowych Spotkaniach Push Hands w Hanowerze (17th International Push Hands Meeting Hannover 2017).

Głównym tematem mojej pracy będzie prezentacja koncepcji 13 Podstwowych Form Tai Chi w Tuishou (Push Hands) i aplikacjach. Wykorzystanie różnych sposobów tworzenia i emisji siły. I metod rozwijania czucia równowagi, emisji i rodzaju użytej siły i intencji działania partnera. A także temat szczególnie ważny timing w Push Hands i aplikacjach.

Autor: Tomasz Thomas Nowakowski

I’m Tai Chi practitioner and teacher; fencer, visual artist and writer, an expert in deep learning and methodology of training, lifelong passionate about pictures, movement, words, and education. I’m the designer of the Shapes of Balance system. The system of methodology of teaching based on my lifelong experience in learning, researching, teaching, and coaching. The main purpose of the system is to achieve the high level of practical abilities and skills through understanding of the subjects of learning in the reasonable time. Since 1982, I’ve been teaching Tai Chi and Qigong, and practical applications of Tai Chi principles and methods; and how to use experience from Tai Chi practice to release unnecessary tension, focus, achieve high quality of the movement, the most important timing, and how to keep going in stressful situations. I’ve been lifelong passionate and practicing different kinds of systems which are working with awareness of the movement, as martial arts and other systems: Do In (Tao In), Judo, Jiu-Jitsu, Shodo (Japanese calligraphy),Yoga, Aikido, Kung fu, Tai Chi, and different kinds of fencing: Kendo, Ken jitsu, and European fencing. I’ve been studying and researching what is the same or similar, and what is different among the systems, what is practical and useful in the practice and everyday life. I’ve been using and sharing those experiences at my work, and my methodology of teaching. I live in London UK.

Dodaj komentarz