Tai Chi a style w japońskich sztukach walki

Przeglądałem forum które przed kilku laty założyłem. Wypowiedź jednego z uczestników forum trochę mnie zaintrygowała. Znalazłem w tekście ciekawą sprzeczność.
Na przykład, w jednym miejscu autor powołuje się na swoje doświadczenia z praktyki dwóch różnych stylów karate.
Po czym, w tej samej wypowiedzi stwierdza:

„… a podjęcie praktyki Tai Chi… …od lat utrudnia mi “nieklarowność” jego celów i metod oraz różnic poszczególnych szkół, której nie ma japońskich stylach walki…”

Po za tym, że widzę sprzeczność w tej wypowiedzi to, nie zgadzam się też z jej treścią.

Tai Chi jako system ma konkretne metody uczenia i praktyki. Dlatego nie można powiedzieć, że metody praktyki Tai Chi są „nieklarowne”.
Jednocześnie bogactwo tych metod powoduje zarówno podobieństwa jak i różnice między stylami.
Do tego jeszcze dochodzą indywidualne interpretacje stylów. Tworzy to ogromne bogactwo wariantów, ale zasady Tai Chi są uniwersalne i jasno określone.
Realizacja zasad Tai Chi w praktyce, daje w efekcie bardzo wysoką jakość ruchu, niezależnie od stylu lub techniki.
Powstawanie różnych stylów w tym samym systemie jest naturalnym procesem. Proces ten można zaobserwować nie tylko w Tai Chi, ale też w każdej innej sztuce.
Japońskie sztuki walki nie są tu żadnym wyjątkiem.

Napisałem komentarz na forum, który skopiowałem na blogu:
Cytat z naszego forum:

” Jak wiecie „jestem laikiem” jeżeli chodzi o praktykę Taichi i w kwestii zawiłości jego stylów. Praktykowałem gdyż praktykowąłem japońskie style wsztuk walki : judo (od 1972 r.), Karate Shotokan ( od 1977), Karat Kyokushinkai( 1979) , Aikido (1986) , a podjęcie praktyki TaiChi ( które interesuje mnei z powdu praktuykowania i własncyh badań metod TCM) od lat utrudnia mi „nieklarowność” jego celów i metd oraz różnic poszczególnych szkół, której nie ma japońskich stylach walki…”

I mój komentarz do cytowanej wypowiedzi:

W cytowanej wypowiedzi skopiowałem tekst zachowując oryginalną pisownię.
Specjalnie nie podaję autora wypowiedzi, ponieważ, nie chcę zaczynać długiej dyskusji.
Chodzi mi tylko o sprostowanie zawartych w wypowiedzi informacji.

Nie jest prawdą, że w japońskich sztukach walki nie ma różnic między stylami.
Są podobieństwa, ale są też różnice metodyczne, techniczne, itp..

Sam autor wypowiedzi wymienia dwa uprawiane przez niego style Karate, Shotokan i Kyoukushinkai.
Również mam praktyczne doświadczenia z uprawiania tych stylów i różnią się one od siebie.
Mam też doświadczenia z Karate Wado ryu, który różni się od Karate Shotokan i Kyoukushinkai. Sporo moich studentów w Tai Chi uprawia jeszcze inne style Karate i tam też są różnice.

Mam dużo doświadczeń z praktyki Ju jitsu i Judo. Od nich i od europejskiej szermierki zaczynałem w latach sześćdziesiątych praktykę sztuk walki.
Kodokan Judo, profesor Jigoro Kano tworzył przede wszystkim na bazie dwóch stylów Ju jitsu, które uprawiał, Tenjin Shin’yo ryu i Kito ryu. Obydwa różnią się dość znacznie w koncepcji i metodyce praktyki.

Podobnie jest z Aikido wymienianym przez autora wypowiedzi.
Również mam doświadczenia z praktyki Aikido, podobnie jak autor cytowanej wypowiedzi.
Przed wielu laty uczyłem się Aikido od Sławomira Jasińskiego. Ważnym dla mnie doświadczeniem było uczestniczenie w stażach i warsztatach Aikido, prowadzonych między innymi przez mistrzów, Jacka Wysockiego (obecnie 8 Dan Aikido), Savegnago (8 Dan Aikido), czy mistrza Takeji Tomity ze Szwecji (8 Dan Ivama Aikido).
Od lat osiemdziesiątych do dziś mam kontakty z Aikido. Wielu Aikidoków uprawiało i uprawia u mnie Tai Chi. Często badamy i porównujemy podobieństwa i różnice między Tai Chi Chuan i Aikido.
Stąd wiem, że Aikido wcale nie jest jednolite stylowo.
Istnieje wiele stylów Aikido, na przykład:
Ki Aikido,
Wadokai Aikido,
Iwama ryu (Takemusu Aiki),
Tendo ryu Aikido,
Seidokan Aikido,
Yoseikan Aikido,
Shodokan Aikido,
Yoshinkan Aikido i jeszcze parę innych.
Jednym słowem, podobnie jak w Tai Chi, w japońskich systemach jest wiele odmian, stylów i szkół.
Są między nimi podobieństwa, ale są też różnice.
Taki proces rozwoju każdego systemu jest zupełnie naturalny i nie jest on charakterystyczny jedynie dla Tai Chi, czy dla japońskich albo chińskich sztuk walki.

Tyle komentarz, a przy okazji trochę refleksji i wspomnień.

Pisząc o swoich doświadczeniach wspomniałem o Aikido i mistrzu Takeji Tomita mieszkającym na stałe w Szwecji.
Bardzo podoba mi się jego metodyka uczenia i koncepcja stylu Aikido, którego Takeji Tomita uczy.
Jest to Takemusu Aiki z linii Iwama Ryu. Pamiętam jak przedstawił nam na stażu koncepcję metodyki praktyki tego stylu.
Wyjaśniał, że wiele fundamentalnych technik Aikido, również tych bez broni, powstało jako warianty technik szermierki mieczem. Stąd proponował, żeby w czasie wykonywania technik wyobrażać sobie, że cały czas mamy w ręku miecz.
I również w wykonaniu technik z pustymi dłońmi, tak prowadzić ruch jakbyśmy wykonywali cięcie mieczem.
Działało to super. Natychmiast był odczuwalny efekt w dynamice prowadzenia ruchu i emisji siły. O wiele łatwiej było też prowadzić ruch z centrum. Co natychmiast poprawiało koordynację i równowagę w ruchu.
Druga z bliskich mi rzeczy w metodyce uczenia Takeji Tomity to, przywiązywanie wielkiej wagi do bardzo dobrego opanowania podstaw stylu.
Pokazywał nam najpierw na swoich asystentach skomplikowane i bardzo efektywne i efektowne techniki z mieczem, z kijem (jo) i bez użycia broni.
Po czym stwierdził, że to wszystko jest proste, pod warunkiem, że bardzo dobrze rozumie się i umie zastosować fundamenty sztuki.
Jak w starym, dobrym rzemiośle.

Mistrz Takeji Tomita 8 Dan Aikido Takemusu Aiki (Iwama Ryu) w akcji:

 

2 thoughts on “Tai Chi a style w japońskich sztukach walki

    1. Aikido jest dla mnie ważną częścią moich doświadczeń.
      Chociaż o Aikido wiedziałem dużo wcześniej to, praktyczny kontakt z Aikido miałem w czasie kiedy już praktykowałem i uczyłem Tai Chi.
      Aikido praktykowałem z kilku powodów.
      Interesowało mnie samo Aikido i przede wszystkim metodyka treningu Aikido.
      Jakimi sposobami pracują z równowagą, strukturą, oddechem, koordynacją ruchu, timingiem, wyczuciem intencji przeciwnika, szermierką itp..
      Drugi powód to właśnie porównania o których piszesz. Chciałem poznać metody pracy w Aikido w porownaniu do moich doświadczeń w Tai Chi i innych sztukach walki, które uprawiałem.
      Trzeci, to ten, o którym wspomniałem w moim artykule.
      Sporo moich studentów w Tai Chi praktykuje Aikido.
      Dwoje z nich jest nauczycielami Aikido i jednocześnie istruktorami w mojej szkole. W Czechach i we Francji. Chcialem ich lepiej rozumieć, jakimi sposobami pracują z ruchem, timingiem, wyczuciem dystansu itp., w swojej sztuce.
      Pomysł na artykuł jest super, dziękuję za podpowiedź. Napiszę chętnie. Chociaż nie mogę obiecać kontretnego terminu. Zbliża się lato i jest to dla mnie okres bardzo intensywnej pracy.

      Lubię to

Skomentuj

