Prezentacja na International Push Hands Meeting in Prague

Jak, co roku, na spotkaniach tuishou w Pradze, w sobotę wieczorem, odbyła się Tai Chi Gala.

Prezentowałem koncepcję 13 fundamentalnych form Tai Chi, często nazywanych też formami podstawowymi, 13 strategiami, lub taktykami. Prowadząc zajęcia, często nazywam je 13 fundamentalnymi sposobami emisji siły.

Tym razem, chciałem pokazać nie tylko formę jako sekwencję technik, ale też przedstawić koncepcję 13 podstawowych form.

Zacząłem, od prezentacji „pięciu kroków” i „ośmiu bram”. „Pięć kroków” to: zachowanie równowagi centrum (zakorzenienie), krok od przodu, lub intencja ruchu do przodu, krok do tyłu, lub intencja ruchu do tyłu, spojrzenie w lewo, i spojrzenie w prawo. Wszystkie kroki, ale specjalnie ostatnie dwa, są związane z rotacyjnym ruchem dolnej części kręgosłupa i realizacją w ten sposób zasady ruchu prowadzonego z talii, z centrum i proporcjonalnymi przemianami „pustki i pełności”.

„Osiem bram” to, podstwowe przemiany yin yang, zgodnie z zasadą przemian pustki i pełności, prawidłowe wykorzystanie grawitacji i mobilizacji całego organizmu do emisji siły wewnętrznej.

Pokazałem te podstawowe rodzaje emisji siły. Następnie prezetowałem formę Matki ze stylu San Feng jako przykład, kompozycji formy stworzonej z 13 podstawowych form.

Na przykładzie, „omiatania kolana i odepchnięcia”, pokazałem jak te formy łączą się ze sobą, tworząc bardziej złożone formy.

I jak tworzą strukturę techniczną Tai Chi, w formach pustych dłoni i technikach z białą bronią. Oprócz „omiatania kolana” wykorzystałem też, formy: „lotu po przekątnej” i „tkaczki”, pokazując te formy w wariantach pustych dłoni i z mieczem.

Chodziło mi o pokazanie, że formy trzeba rozumieć, ich działanie, kompozycję i sens. Trzeba też, rozumieć  powiązania między nimi. Coś, co można określić jako strukturę techniczną stylu Tai Chi. Jest to, moja polemika z bezmyślnym uczeniem się form na pamięć i takim też sposobem ich praktykowania. Zjawisko, które niestety, dalej obserwuję wśród części ludzi ćwiczących Tai Chi nawet przez wiele lat.

Na szczęście, nie dotyczy to wszystkich, tylko pewnej grupy ludzi, ograniczających się do odbierniania Tai Chi powierzchownie, tylko i wyłącznie jako zewnętrzne techniki zawarte w formach.

Autor: Tomasz Thomas Nowakowski

I’m Tai Chi practitioner and teacher; fencer, visual artist and writer, an expert in deep learning and methodology of training, lifelong passionate about pictures, movement, words, and education. I’m the designer of the Shapes of Balance system. The system of methodology of teaching based on my lifelong experience in learning, researching, teaching, and coaching. The main purpose of the system is to achieve the high level of practical abilities and skills through understanding of the subjects of learning in the reasonable time. Since 1982, I’ve been teaching Tai Chi and Qigong, and practical applications of Tai Chi principles and methods; and how to use experience from Tai Chi practice to release unnecessary tension, focus, achieve high quality of the movement, the most important timing, and how to keep going in stressful situations. I’ve been lifelong passionate and practicing different kinds of systems which are working with awareness of the movement, as martial arts and other systems: Do In (Tao In), Judo, Jiu-Jitsu, Shodo (Japanese calligraphy),Yoga, Aikido, Kung fu, Tai Chi, and different kinds of fencing: Kendo, Ken jitsu, and European fencing. I’ve been studying and researching what is the same or similar, and what is different among the systems, what is practical and useful in the practice and everyday life. I’ve been using and sharing those experiences at my work, and my methodology of teaching. I live in London UK.

Dodaj komentarz

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s

%d blogerów lubi to: