Praca nad równowagą struktury w Tai Chi – część 1

Jedną z najbardziej fundamentalnych umiejętności w Tai Chi, jest świadoma praca nad rozwijaniem i zachowaniem równowagi struktury ciała w pozycjach i w ruchu. Dziś wstawiam na blog pierwszy z serii artykułów jaki przygotowuję na ten temat.

Tomasz Nowakowski, praca nad równowagą struktury.
Tomasz Thomas Nowakowski, praca nad równowagą struktury.

Praca nad strukturą jest jednym z tematów z którymi lubię pracować. Z jednej strony zajmuję się tym od początku uprawiania sztuk walki i innych systemów. Dziś, jak niedawno obliczyłem, jest to już 48 lat nieprzerwanej praktyki. Czas szybko leci:)

Drugim powodem jest efektywność tej pracy.

Bardzo fajnie jest obserwować proces rozwoju ludzi uczestniczących w zajęciach i solidnie pracujących z tematem, w relatywnie szybkim tempie poprawiają jakość i tym samym efektywność ruchu. Wystarczy im coś jasno wytłumaczyć, pokazać i poprawić w pozycjach i w ruchu i już po kilku tygodniach wszystko wygląda lepiej.

Podstawowe zasady ustawiania struktury z którymi pracuje się w naszej szkole:

Rozluźnienie i lekkie osiadanie klatki piersiowej.

Klatka piersiowa powinna lekko osiąść, nie może jednak być zapadnięta. W żadnym wypadku nie należy się garbić. Rozluźnienie klatki piersiowej jest związane nie tylko z rozluźnieniem napięć w powierzchniowych warstwach mięśni. Dotyczy też rozluźnienia mięśni międzyżebrowych, przepony i głębokich warstw mięśni i ścięgien. Osadzenie lub osiadanie klatki piersiowej jest związane z zasadą zachowania równowagi centrum, sprowadzenia Chi do tan tien, poprawieniem jakości i głebokości oddechu, sprowadzeniem środka ciężkości ciała do przestrzeni dolnego tan tien i uniknięcia w ten sposób powstawania błędu podwójnego ciężaru, oraz otwarciem mikrokosmicznego obiegu. Nie tylko w Tai Chi ale generalnie w stylach wewnętrznych uważa się zasadę lekkiego osiadania klatki piersiowej za jeden z najważniejszych warunków do wytworzenia tzw. wewnętrznej siły.

Ustawienie głowy.

Głowę ustawia się w tzw. trzech kierunkach. Głowa powinna być lekko zawieszona z punktu Baihui na cienkiej wyobrażonej energetycznej nici wysoko do nieba. Podbródek powinien być lekko cofnięty. Punkt jadeitowej poduszki powinien być otwarty. Jest to lekkie, nieznaczne nachylenie głowy w punkcie pozornego połączenia kręgosłupa z czaszką. Jest to bardzo nieznaczny prawie niewidoczny ruch.

Takie ustawienie głowy w trzech kierunkach: zawieszenie głowy, lekkie cofnięcie podbródka i nieznacznie nachylenie w punkcie jadeitowej poduszki, jest związane z prawidłowym ustawieniem szyjnego odcinka kręgosłupa. Ma wpływ na ustawienie całego kręgosłupa i jest jednym z warunków zachowania prawidłowych, proporcjonalnych łuków kręgosłupa. Ta zasada jest związana też z otwarciem meridianów mikrokosmicznego obiegu, oraz z poprawieniem funkcjonowania systemu nerwowego, jakości oddychania, zdolności koncentracji uwagi i utrzymania takiej koncentracji przez dłuższy czas, rozwija zdolność obserwacji, poprawia też funkcjonowanie pozostałych zmysłów. itp.

Czubek języka powinien lekko dotykać górnego podniebienia. To ustawienie związane jest z zamknięciem (połączeniem w całość) meridianów mikrokosmicznego obiegu.

Barki powinny być rozluźnione i lekko osiąść.

Rozluźnienie barków dotyczy dość dużego obszaru, nie tylko przestrzenni samego połączenia kości w stawach barkowych. Prawidłowe ustawienie łopatek polega na uzyskaniu ich naturalnego ustawienia w lekki delikatny łuk. W żadnym wypadku nie należy się garbić. Przestrzeń między łopatkami i pod łopatkami powinna być rozluźniona. Łopatki powinny lekko osiąść. Osiadanie barków, klatki piersiowej i łopatek są ściśle ze sobą powiązane.

Otwarcie punktu Ming men (Brama życia).

Jest związane z prawidłowym ustawieniem bioder i miednicy (trochę innym u kobiet i mężczyzn ze względu na anatomiczną konstrukcję ciała). Zachowaniem naturalnych i optymalnych łuków kręgosłupa i rozluźnieniem dolnej części pleców w obszarze punktu ming men i wokół niego. Oraz prawidłowe ustawienie punktu dno morza (huiyin) Kolana powinny być lekko ugięte (niezablokowane).

Ważnym elementem są tak zwane trzy zewnętrzne harmonie są to połączenia barków i bioder, kolan i łokci, stóp i dłoni. I związane z nimi dziewięć małych niebios, jest to optymalne ustawienie względem siebie, rozluźnienie i wewnętrzne połączenie w funkcjonalną całość z centrum (z tan tien) dziewięciu grup stawów, które są jednocześnie centrami energetycznymi przez które przechodzą meridiany.

Są to:

Stawy palców stóp i stawy skokowe, kolana, biodra, stawy dolnej części kręgosłupa, stawy górnej części kręgosłupa, barki, łokcie, nadgarstki i stawy palców dłoni. Z tym ustawieniem związane jest też aktywowanie punktów Laogong w dłoniach i yongquan (pierwszy punkt meridianu nerek) w stopach, oraz zasada „zakorzeniania”.

Dodatkowe elementy z którymi nie spotkałem się w innych stylach, to rozłożenie ciężaru ciała na stopach według zasady 60/40.

Jest to takie rozłożenie ciężaru ciała na każdej ze stóp, żeby nieznacznie większa część znajdowała się na pięcie. A punkt tan sii, przedłużenie osi ciała przechodzącej przez punkt Baihui tan tien i huiyin (dno morze) znajdował w środku podstawy pozycji w przypadku pozycji naturalnej, lub pozycji maksymalnej równowagii w przypadku innych pozycji. Zasady 60/40 w żadnym wypadku nie należy mylić z często spotykanymi w Tai Chi opisami rozłożenia ciężaru ciała między stopami. Na przykład 70/30, 80/20, 60/40 itp. Z zasadą 60/40 rozłożenia ciężaru ciała na stopie (nie między stopami) spotkałem się jak do tej pory jedynie w stylu mojego nauczyciela.

Wszystkie zasady pracy nad tworzeniem prawidłowej struktury łączą się ze sobą w całość. To znaczy jedna wpływa na drugą.

Dlatego pracuje się z nimi równolegle. Bardzo ważne jest zachowanie proporcji. Na przykład, zawieszanie głowy nie polega na wyciąganiu szyi w nieskończoność, a osiadanie klatki piersiowej nie polega na jej wciąganiu, zapadaniu się, lub garbieniu się. Klatka piersiowa powinna osiąść dokładnie tyle ile potrzeba: ani za dużo, ani za mało. To samo dotyczy każdej z zasad ustawiania prawidłowej struktury wewnętrznej.

Bardzo ważne jest też to, że mimo tych samych ogólnych zasad ich realizacja u każdego człowieka przebiega indywidualnie i wymaga indywidualnego podejścia. Stąd dość długi okres początkowej praktyki wymaga pomocy doświadczonego nauczyciela (instruktora). Jednocześnie już od początku wymaga się od osoby ćwiczącej rozwijania umiejętności samodzielnej pracy z ustawianiem struktury wewnętrznej, przynajmniej w podstawowych ustawieniach.

Autor: Tomasz Thomas Nowakowski

I’m Tai Chi practitioner and teacher; fencer, visual artist and writer, an expert in deep learning and methodology of training, lifelong passionate about pictures, movement, words, and education. I’m the designer of the Shapes of Balance system. The system of methodology of teaching based on my lifelong experience in learning, researching, teaching, and coaching. The main purpose of the system is to achieve the high level of practical abilities and skills through understanding of the subjects of learning in the reasonable time. Since 1982, I’ve been teaching Tai Chi and Qigong, and practical applications of Tai Chi principles and methods; and how to use experience from Tai Chi practice to release unnecessary tension, focus, achieve high quality of the movement, the most important timing, and how to keep going in stressful situations. I’ve been lifelong passionate and practicing different kinds of systems which are working with awareness of the movement, as martial arts and other systems: Do In (Tao In), Judo, Jiu-Jitsu, Shodo (Japanese calligraphy),Yoga, Aikido, Kung fu, Tai Chi, and different kinds of fencing: Kendo, Ken jitsu, and European fencing. I’ve been studying and researching what is the same or similar, and what is different among the systems, what is practical and useful in the practice and everyday life. I’ve been using and sharing those experiences at my work, and my methodology of teaching. I live in London UK.

2 comments

  1. Reblogged this on Taiji po polsku and commented:
    Znalazłem w sieci… postanowiłem Reblogować bez pytania. Najwyżej skasuję. Dobry tekst o tym co w Tai Chi ważne. Czyli nie formy, nie fajne towarzystwo na sali. Nie tylko fajne dziołchy w obcisłych rajtkach wyginające się przed nami.

    Nic z tych rzeczy wymienionych wyżej… jedną z naprawdę ważnych rzeczy jest…

    Polubienie

Dodaj komentarz