Wprowadzenie do Tai Chi – Zasada 60/40

Jeden z moich wcześniejszych artykułów sprzed kilku lat:

Wszystko zaczyna się od stóp, tak jak drzewo rośnie od korzeni.

Jedną z najważniejszych zasad Tai Chi jest „świadome rozróżnianie pustki i pełności”. Realizacja tej zasady polega na uchwyceniu właściwych proporcji, harmonii yin i yang, oraz umiejętności dostrzegania naruszenia równowagi Tai Chi i zdolności jej przywracania. Charakterystyczna dla naszego stylu praca z zasadą 60/40, jest jednym z wielu aspektów umiejętności „świadomego rozróżniania pustki i pełności”.

Realizacja zasady 60/40 polega na dążeniu do właściwego sposobu obciążania stóp w każdej pozycji i w każdym kroku formy. Stopa powinna być obciążona na trzy punkty (patrz rysunki na mapach On Zon Su). Tak, że nieznacznie większa część ciężaru ciała, ok. 60% powinna być umieszczona na pięcie. A pozostałe 40% równomiernie na poduszkach stopy. Takie obciążenie stopy na trzy punkty zapewnia bardzo dużą stabilność, stan głębokiej równowagi. Oraz prawidłowe ustawienie punktu tan si (rzut środka ciężkości ciała i zarazem przedłużenie „osi Tai Chi”) w każdej pozycji. Optymalna pozycja punktu tan si jest głęboko powiązana z zachowaniem równowagi centrum. Efekt takiego stanu równowagi można porównać do stabilności kociołka alchemicznego stojącego na trzech nogach lub korzystając ze współczenych nam modeli, do statywu fotograficznego.

Tak precyzyjne ustawienie punktu tan si w każdej pozycji lub ruchu formy daje nam wiele korzyści: Wywołuje głębszy poziom „zakorzeniającego chin (jin)”. Umożliwia bardzo wysoki stopień koordynacji zewnętrznego i wewnętrznego ruchu i znalezienia w nim optymalnych proporcji. Zgodnie z zasadą Chang San Fenga: „Ruch nie może być zbyt wielki, ani zbyt mały”. Tworzy równowagę yin-yang (Tai Chi) w działaniu organów wewnętrznych oraz we wszystkich mięśniach i ścięgnach, zwłaszcza oddechowych. Dzięki temu powstaje dobra struktura ciała, wewnętrzna „przestrzeń” dla ruchu energii oddechu (chi). Poprawia stan koncentracji i poszerza przestrzeń świadomości. Ogólnie, poprawia jakość i efektywność naszej praktyki.

Przed wielu laty dostałem od swojego nauczyciela Dr Ming Wonga zadanie, zajmowania się realizacją i badaniem zasady 60/40 w pozycji naturalnej i formach stylu San Feng. Zainspirowany efektem tej praktyki wprowadziłem tego typu pracę również w naszej interpretacji stylu Yang. Próbujcie dążyć do realizacji tej zasady we wszystkich pozycjach i krokach form. Formy Ojca, Matki, Długiej formy stylu Yang, tuishou i innych. Warto także starać się pracować z 60/40 w normalnym chodzeniu i generalnie w codziennym życiu.  Zajmowanie się zasadą 60/40 to bardzo głęboka praca z samym sobą. Ze swoimi nawykami i blokami (napieciami) w postawie ciała, które są głęboko zakorzenione w naszym podświadomym umyśle. Prawidłowe rozłożenie ciężaru ciała na stopach jest zależne od ustawienia wszystkich stawów ciała względem siebie, zwłaszcza kręgosłupa. Jest z tym „trochę” pracy i praktyka tej zasady na dobrym poziomie wymaga sporej ilości powtórzeń, koncentracji uwagi i cierpliwości. Tym niemniej praca jest bardzo ciekawa. Jest źródłem wiedzy o sobie samym i o niewykorzystanych możliwościach jakie tkwią w naszym umyśle i organiźmie. Dobrze jest też pamiętać, że nawet jeśli nie od razu osiągnięcie wysoki poziom w realizaji tej zasady, to i tak każdy krok w tym kierunku jest ważny i wartościowy. Z każdym świadomym krokiem rośnie wasze doświadczenie i efektywność praktyki wzrasta.

Tomasz Nowakowski    Londyn, United Kingdom  02.04.2009

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s